top of page

איך תזונה משפיעה על מצב הרוח?

דיכאון זו תופעה הפוגעת בבריאות הפיזית והנפשית של האדם. על פי מחקרים אפידימילוגיים ניתן להפחית את הסיכון לדיכאון על ידי:

  • צריכה גבוהה של פירות, ירקות, אגוזים וקטניות

  • צריכה מתונה של עופות, ביצים ומוצרי חלב

  • צריכה נמוכה של בשר אדום.

למרות זאת, איננו רובוטים ואנשים נוטים לאכול גם על פי חשק של אותו רגע (אכילה רגשית למשל בזמן מצב רוח ירוד או לחץ).



איך פחמימות משפיעות על הרגש?

צריכת פחמימות מזוקקות (מתועשות שעברו טיהור) מגבירה את הסיכון להשמנה ולסכרת. פחמימות אלו משפיעות גם על מצב הרוח באופן כזה שחשיפה לדיאטות עם עומס גליקמי גבוה במסגרות מבוקרות מגבירה את התסמינים הדיכאוניים אצל אנשים בריאים.

נתונים ממחקר אורך מראים קשר בין אינדקס גליקמי תזונתי גבוה לבין שכיחות תסמינים דיכאוניים. צריכה של פחמימות מעובדות ושינויים קיצוניים בכמות הגלוקוז בדם מעלות את הסיכון לדיכאון וחרדה. רמת סוכר נמוכה בדם שחוזרת שוב ושוב, מפריעה למצב הרוח. ישנם תיעודים לכך שארוחות עם מדדים גליקמים גבוהים במיוחד דווקא מורידות את רמת הסוכר בדם לרמה נמוכה כזו שמפעילה בגוף תגובה להפרשת הורמונים כמו קורטיזול, אדרנלין, הורמון גדילה וגלוקגון. הפרשה גבוה של הורמונים אלו משפיעה על רמת הרעב, העצבנות והלחץ.

תזונה עשירה בקלוריות ושומן רווי, שומן טראנס ופחמימות מזוקקות עשויה להשפיע לרעה על בריאות המוח והיכולת הקוגניטיבית.

איך למנוע מצב רוח ירוד בעזרת תזונה בריאה?

חשוב לציין שישנו הגורם הגנטי המשפיע גם הוא על מצב הרוח, אך במאמר זה אנחנו מתמקדים בגורם התזונתי, מפני שעליו כן אפשר לשלוט.

מה שעשוי למנוע את הדיכאון על פי תיעודים מחקריים הן חומצות שומן מסוג אומגה 3 שיש להן בנוסף גם מאפיינים אנטי דלקתיים. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים. פירות, ירקות, אגוזים וקטניות.

אחד ההסברים לקשר בין תזונה למצב רוח יכול לנבוע מהסיבה שתזונה משפיעה על המיקרוביומה של המעי (הכוונה לאורגניזמים, חיידקים וכו') - אלו מתקשרים עם המוח דרך איתותים עצביים והורמונליים. תזונה דלה בסיבים תזונתיים עשויה לפגוע בתפקוד המעי וכפי שהוסבר - הוא משפיע על המוח. לכן מומלצת דיאטה עשירה בסיבים, פוליפנולים וחומצות שומן בלתי רוויות. בדרך זו המיקרוביומה יכולה לווסת את הרגש במוח האנושי.

מעבר לכך, לא נמצא קשר בין חיידקים ספציפיים לרגשות אנושיים מורכבים.

מאמר זה מציג את העובדה שתזונה בריאה יכולה לשפר לא רק את בריאות הגוף אלא גם את הרווחה הפסיכולוגית.

*אין לראות במאמר זה המלצה תזונתית או טיפול. לשם קבלת תפריט תזונתי יש להיוועץ ברופא המטפל שלכם או בתזונאי קליני בלבד. הכותב: M.Ed עידן כהן להצטרפות לתוכנית אימוני הקרב מגע שלנו השאירו לנו פרטי יצירת קשר למטה ונחזור אליכם.








כתבות נוספות:

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page